Założenia polskich ośrodków narciarskich w dobie kryzysu energetycznego, przebudowa COS ośrodka w Szczyrku, nowoczesna 6-osobowa „kanapa” na Jaworzynę Krynicką, nowy stok narciarski w Lubelskiem…. Jak co roku prezentujemy zestawienie gorących informacji oraz nowości, które czekają na Was w zimowych ośrodkach na terenie kraju (i nie tylko) w nadchodzącym sezonie narciarskim 2022/2023

Nowości narciarskie 2022/2023

Kryzys energetyczny a narty 

Gdy temperatury spadają, ale ceny i emocje rosną… polskie stacje narciarskie i turystyczne wydają oświadczenie. Podkreślają w nim, że choć kryzys energetyczny jest faktem, a możliwe ograniczenia w dostawach  prądu w nadchodzących miesiącach budzą obawy, fani białego szaleństwa nie muszą się martwić. A to dlatego, że w polskim bilansie energetycznym zużycie energii przez ośrodki narciarskie nie stanowi znacznego procentu. Ich pozytywny wpływ na całe społeczeństwo to natomiast coś, czego trudno nie zauważyć. 

Dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania i dla bezpieczeństwa jeszcze przed pierwszym śniegiem część ośrodków wyposażyła się w agregaty prądotwórcze. Przedstawiciele ośrodków zapewniają, że choć ceny karnetów nieco wzrosną, podwyżki nie sięgną kilkuset procent (jak w przypadku energii elektrycznej). Niestety jednak w najbliższych latach można spodziewać się ograniczenia nakładów na inwestycje i modernizacje ośrodków narciarskich. Tym chętniej przyglądamy się gorącemu zestawieniu nowości na sezon 2022/2022. 

Jaworzyna Krynicka –  nowa kanapa Doppelmayr

Popularny ośrodek w najbardziej znanym górski uzdrowisku może poszczycić się naprawdę dobrymi warunkami naturalnymi dla fanów białej zabawy – pokrywa śnieżna utrzymuje się tutaj przez 4, a często nawet do 5 miesięcy w roku. Największa dumą beskidzkiej stacji pozostaje niezmiennie kolej gondolowa z 6-osobowymi kabinami, które w ciągu godziny są w stanie wywieźć na szczyt 1600 osób. W tym roku na stoku na narciarzy i snowboardzistów czeka jednak nowa atrakcja. 

Zdobi ją logo Doppelmayr, porusza się cicho z prędkości 5 m/sek, jest podgrzewana, 6-osobowa i zupełnie NOWA. Wyprzęgana  kanapa wiodącego austriacko-szwajcarskiego producenta zastąpiła w trasie na szczyt Jaworzyny Krynickiej 4-osobową kolej krzesełkową. I jest to wspaniałą wiadomosć dla szusujacych! Wyposażona w zabezpieczenia przed wypadnięciem dla najmłodszych narciarzy, antracytowe osłony przeciwwiatrowe oraz podgrzewane i kubełkowe siedziska kanapa o przepustowosci 2800 os/h wznosi komfort przemieszczania się na wyższy poziom. Nowa kolej dostępna będzie także w trakcie jazd nocnych (w godz. 18-21:00). Inaczej niż zmodernizowana (sic!) trasa nr 6, której zamknięcie (i ratrakowanie) zaplanowane jest codziennie na  godz. 16. 

Inną nowością na stoku, która przypadnie do gustu zwłaszcza doświadczonym zjazdowcom,  jest bezpłatny slalom z pomiarem czasu usytuowany na szczycie góry, przy na trasie nr 2, w pobliżu Szkoły Jaworzyna Ski&Snowboard, Akademii Misia Polarnego i wypożyczalni sprzętu.

Tatry Super Ski nowa polityka cenowa i zestaw nowości w konkretnych ośrodkach 

Aż 95 tras, 18 stacji oraz 3 snowparki dla amatorów śnieżnego freestyle’u, skibus zapewniający łatwe przemieszczanie się z pomiędzy ośrodkami narciarskimi i tylko jeden superskipass – jednym słowem (a konkretnie w trzech słowach)  – Tatry Super Ski. Karnet dla narciarzy i snowboardzistów z polskiego Podtatrza to w tym momencie największy regionalny produkt tego typu w Polsce, a także jeden z największych w Europie. Wystarczy zakupić skipass on-line lub w jednej z 18 stacji, by oddać się superzabawie w śniegu na stokach Podhala, Spisza, Gorców czy Pienin (15 w Polsce i 3 na Słowacji). 

Nowy sezon to nowa polityka cenowa.  Zimą 2022/2023 wybrane karnety objęte są akcją promocyjną, w ramach której najwięcej skorzystają najszybsi (promocje od 10% do 3% w zależności od daty zakupu).  Karnety  godzinowe (4-godzinny lub karnet po godz.16:00) objęte są stałym rabatem w wysokości 3%.  Sprzedaż online podzielona została na kilka okresów, w ramach których można zakupić poszczególne karnety.

  • START Sezonu – od 7.11.2022 r. do 24.12.2022 r.; jazda możliwa od momentu otwarcia pierwszej stacji do 24.12.2022 r.
  • TOP Sezon – od 25.12.2022 r. do 08.01.2023 r.; 
  • WYSOKI Sezon – od 9.01.2023 r. do 12.03.2023 r.; 
  • NISKI Sezon – od 13.03.2023 r. do zakończenia sezonu. 

Od tego roku, po raz pierwszy,  można kupić  kupić karnet także na konkretne dni. Wygodna opcja w przypadku, gdy daty planowanego pobytu nakładają się na  2 typy sezonów. 

Co nowego w konkretnych ośrodkach? 

Kolejki na szczyt do GrapaSki w Czarnej Górze koło Kotelnicy Tatrzańskiej już ruszyły –  a sama stacja narciarska wystartowała z gorącymi nowościami i atrakcjami. Jedną z nich jest niepowtarzalna szansa na trening slalomu na tyczkach… pod okiem byłego trzykrotnego Mistrza Polski Marka Rogalskiego. Trening z mistrzem to opcja nie tylko na weekend, w harmonogramie dostępne także dni powszednie. Atrakcją, która przypadnie do gustu młodocianym adeptom narciarstwa, są dwa tory snowtoubingowe. Dodatkową nowością, której premiera zaplanowana jest na Boże Narodzenie, jest 2 km tor saneczkowy. Ponadto w GrapaSki na dzieci czekają 3 “czarodziejskie dywany” (taśmy transportujące), Funline, dwie sale zabaw i Bar Miś, gdzie dziecko jest najważniejszym gościem.

Na szusujących po stokach Harendy czeka zmodernizowana (poszerzona) trasa niebieska, a na tych, którzy postawią na zabawę w śniegu z rodziną w stacji Witów Ski – sala zabaw dla dzieci Witolandia, zlokalizowana w budynku Restauracji Witowianka, tuż obok wyciągu. 

Wisła – modernizacja, lodowisko i połączenia kolejowe

Dostęp do 12 stoków i ponad 30 km zróżnicowanych tras oraz 30 wyciągów i urządzeń  (w tym 8 kolei krzesełkowych) w ramach jednego skipassu to coś, coś co się w Wiśle w tym sezonie nie zmienia. Nowością jest przedłużona i doświetlona trasa niebieska – jedna z trzech stacji zjazdowych w ośrodku Stok Stacja Narciarska. Modernizacji systemu 

naśnieżania oraz oświetlania doczekał się także Ośrodek Nowa Osada. Tu też,  przy dolnej stacji, działać będzie nowe centrum obsługi narciarzy. Ośrodek Złoty Groń w Istebnej postawił na powiększanie – więcej przestrzeni zyskały główna trasa zjazdowa i parkingi. Największa z wiślańskich stacji  – Soszów – w nadchodzącym sezonie pochwalić się może nowym systemem zabezpieczeń, w tym m.in. siatkami wyłapującymi na trasach zjazdowych.

Pośród innych atrakcji, którymi kusić będzie Wisła zimą 2022/2023, jest lodowisko. Amatorom jazdy koleją spodoba się informacja, że od 10 grudnia do Wisły będzie można dostać się także pociągiem (w rozkładach jazdy m.in. wieczorne połączenie z Warszawą). 

Szczyrk – aplikacja gopass, modernizacja COS Skrzyczne i nowe armatki śnieżne w Beskid Sport Arena 

Od momentu zakupienia udziałów w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarskim przez słowacką spółkę Tatry Mountain zachodzą tu zmiany w tempie szybszym niż prędkość topnienia śniegów pod wpływem promieni wiosennego słońca. 10-osobowa gondola, nowoczesna, wyprzęgana 6-osobowa kanapa o przepustowości 2400 osób na godzinę, 5 nowych krzesełek, centrum skiturowe K2 i całe kilometry nowych tras to tylko niektóre z inwestycji poczynionych na rzecz Szczyrk Mountain Resort. Choć w ciągu trzech ostatnich lat tempo rozbudowy ośrodka nieco zwolniło, Szczyrk nadal zajmuje miejsce na podium największych inwestycji w infrastrukturę narciarską w naszym kraju. I  zapowiada się, że długo z podium nie spadnie.

Wirtualną, ale niezwykle pomocną, innowacją w Szczyrk Mountain Resort jest aplikacja gopass, dzięki której można nie tylko pozostawać na bieżąco z sytuacją na trasach (interaktywne mapy i transmisja z kamer internetowych), ale i zamówić bilety on line.  

Rok 2022 to początek planowanej na najbliższe 2 lata przebudowy Centralnego Ośrodka Sportu Skrzyczne. Proces zainaugurowała modernizacja najstarszej trasy narciarskiej w Szczyrku. Legendarna trasa Ondraszek zyskała nowy profil, nową (większą) szerokość  i nowe zabezpieczenia siatkami biodegradowalnymi. 

Na tych, którzy zdecydują się na szusowanie po trasach ośrodka Beskid Sport Arena Szczyrk (podkreślmy, że niezmiennie, trzy największe ośrodki w Szczyrku podtrzymują wspólny skipass) czekają nowe armatki śnieżne, a tym samym doskonałe warunki do szusowania, zwłaszcza podczas tzw.  fresh tracków, czyli porannych jazd. 

Czy miasto uruchomi bezpłatną komunikację skibusową ma czas sezonu? Tego jeszcze  wiadomo. Można być jednak pewnym, że wygodnych rozwiązań logistycznych nie zabraknie. W końcu Szczyrk to białe eldorado dla wszystkich spragnionych aktywności na świeżym powietrzu turystów. 

Ośrodek Narciarski Master-Ski w Tyliczu – nowa kolej krzesełkowa i nie tylko

Materiały promocyjne: https://master-ski.pl/

Położone zaledwie 6 km od Krynicy-Zdroju urokliwe beskidzkie miasteczko lata narciarskiej świetności przeżywało na początku lat 90. Później nowe inwestycje na Jaworzynie Krynickiej czy w Dwóch Dolinach nieco przyćmiły jego znaczenie. Jednak ostatnimi czasy Tylicz znów ma się czym pochwalić. Ośrodek Narciarski Master-Ski przygotowuje bowiem na najbliższy sezon zupełnie nową, wyprzęganą i wyposażona w osłony przeciwwiatrowe kolej krzesełkową dla 6 osób. A to zaledwie szczyt góry lodowej wielomilionowej inwestycji, która obejmuje także 3 nowe trasy zjazdowe i nową restaurację przy górnej stacji  kolejki. 

Biała Góra – nowy stok narciarski w Lubelskiem

Być może Lubelskie nie jest pierwszym wyborem przy planowaniu wyjazdu narciarskiego, ale właśnie zyskało pierwszorzędny argument przemawiający za tym, by takim miejscem sie stać. Jest nim zupełnie nowy stok narciarski zlokalizowany na północnym zboczu jednego z najwyższych wzniesień na Roztoczu – Białej Góry. 

Stok w Justynówce, nieopodal Tomaszowa Lubelskiego, to ok. 250-metrowa nartostrada dla raczej doświadczonych zjazdowców (choć niedługa, jest dość stroma). Na odwiedzających  stację czekają także wypożyczalnia sprzętu sportowego, kasy,  wyciąg orczykowy i restauracja. Wedle zamysłu inwestorów stok w Justynówce uzupełni ofertę znanych w świecie amatorów zimowych sportów tras narciarstwa biegowego w tomaszowskiej Siwej Dolinie. 

Narty u sąsiadów – nowości na Słowacji 

Tatry wysokie po słowackiej stronie granicy to zawsze dobra alternatywa dla miłośników śnieżnych wrażeń  na najwyższym poziomie, ale stroniących od dalekich wojaży. Pośród nowości, jakie przygotowała u naszych południowych sąsiadów na sezon 2022/2023  spółka Tatra Mountain Resorts, są m.in. nowa kolej linowa w ośrodku Jasná Chopok (15-osobowa gondola  – warta 17 milionów euro  – kursuje już  na trasie Biela Púť c Priehyba),  a także upgrade aplikacji gopass. W ośrodku Jasná na szusujących czekać będą także zmodernizowany system sztucznego naśnieżania oraz odnowione restauracje Rotunda Chopok i Happy End na Bielej Puti. 

W sezonie 2022/2023 podtrzymana zostanie na terenie Tatrzańskiej Łomnicy zeszłoroczne rozwiązanie dot. rezerwacji on line miejsc parkingowych. Wciąż można będzie także  wykupić Fast Pass, gwarantujące pierwszeństwo w dostępie do kolejek linowych.