W sobotę, 12 listopada oddano do użytku długo wyczekiwany tunel na „Zakopiance”, czyli drodze ekspresowej S7. To jedna z największych inwestycji drogowych w Małopolsce ostatnich lat. Ponad 2-kilometrowy tunel pod górą Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała został nazwany imieniem Marii i Lecha Kaczyńskich.
Wydrążanie tunelu rozpoczęto w marcu 2017 r. Prace trwały 24 godziny na dobę, od poniedziałku do niedzieli. Pierwszą nitkę tunelu przebito w październiku 2019 r., zaś kolejną, równoległą – w kwietniu 2020 r. Koszt budowy wyniósł niemal 1 miliard złotych.
To wspaniała wiadomość zarówno dla mieszkańców Małopolski, jak i przyjeżdżających pod Tatry z różnych zakątków kraju turystów. Dotychczas kierowcy jadący z Krakowa w kierunku Zakopanego dojeżdżali drogą dwupasmową do Lubnia, a potem – wąską „starą Zakopianką” do Skomielnej Białej. Teraz dwupasmówka od Lubnia, Skomielnej Białej do Rabki została scalona tunelem, składającym się z dwóch pasów wytyczonych w każdym kierunku. Dzięki temu podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się (przewiduje się, że o ok. 20 minut).
Otwieramy dzisiaj najdłuższy tunel w Małopolsce, który ma ponad dwa kilometry. To bardzo ważna inwestycja dla Małopolski. Nie ma wątpliwości, że szczególnie mocno docenimy to rozwiązanie w okresie wakacyjnym czy w okresie ferii, kiedy wielu turystów oraz mieszkańców Podhala i Małopolski korzysta z tej drogi. Istotne jest to, że korki, które tutaj powstawały znikną, dzięki czemu bezpośredni czas dojazdu do Zakopanego znacznie się skróci (…)
– potwierdził w trakcie otwarcia tunelu Łukasz Smółka, wicemarszałek Małopolski.